Haptonomie is voelen wat er te voelen valt en dit op een verantwoorde manier naar buiten brengen.

- J. van den Broek, haptotherapeut

Haptonomie

Wanneer Haptonomie?

Zit je niet lekker in je vel en kun je er niet meteen een reden voor aanwijzen? Heb je moeite met het herkennen en benoemen van je gevoelens?  Loop je vast, ondanks dat je alles zo goed onder controle probeert te houden en je hele strategieën hebt uitgedacht? Dan is haptonomie misschien wat voor jou.

Onvrede.
Keuzestress.
Prestatiedruk.
Burn out klachten.
Moeite met loslaten.
Niet lekker in je vel zitten.
Moeite met grenzen stellen.
Teveel of te weinig aanpassen aan de omgeving.
Moeite met het herkennen en uitdrukken van je gevoelens.
Lichamelijke klachten, veroorzaakt, of verergeren, door spanning en/ of stress.

Hapsis betekent voor tast, aanraken en gevoel.

Nomos betekent wet of regel.

Haptonomie is de leer van de tast. Het is de wetenschap van de affectiviteit. Het leert ons verbinding te maken met onszelf en met anderen.

We voelen de hele dag. We zijn steeds in communicatie met onze omgeving. We weten hoe hoog ons bed is, hoeveel ruimte er tussen de treden van de trap zit, hoe we ons door het huis moet bewegen zonder ergens tegenaan te botsen. Ook zijn we de hele dag in communicatie met anderen, thuis, in het verkeer en op ons werk. Vaak hoef je niet te praten om de sfeer in een kamer of het humeur van iemand in te kunnen schatten. Ook begrijp je al ver van tevoren wat die hard rijdende auto in je binnenspiegel van je wil.

De maatschappij waarin we leven, is er één die vooral gericht is op denken, op intelligentie en op presteren. Het voelen heeft daarin in een ondergeschikte rol gekregen. Dat kan botsen. Als iemand je vraagt hoe het met je is: bedenk je dat dan, of kun je dat ook echt voelen? Hoezeer ben je geneigd om een sociaal wenselijk antwoord te geven?

In de haptonomie willen we het denken en het voelen weer met elkaar verbinden en in balans brengen.

Emoties en gevoelens zijn voelbaar in ons lijf, in onze spierspanning en ademhaling. Als we hiernaar luisteren, kunnen we leren wat we willen en wat we niet willen. Daardoor leren we ook waar onze grenzen liggen en wanneer wijzelf of anderen daar overheen gaan. Het mooie is dat, ondanks dat we die gevoelens mogelijk ergens hebben weggestopt, ze met een beetje aandacht weer kunnen opbloeien en goede raadgevers kunnen zijn.